Program Resosialisasi Kanak-kanak Jalanan di Rumah Singgah: Satu Penilaian

Didin Saripudin, Faridah Karim

Abstract


ABSTRAK: Kertas kerja ini mengkaji mengenai usaha-usaha yang telah dilakukan dalam program resosialisai kanak-kanak jalanan dan masalah-masalah apa yang dihadapi oleh pihak rumah singggah dalam menjalankan program resosialisasi. Untuk menjawap soalan di atas diadakan penyelidikan dengan kaedah kualitatif dengan menggunakan instrumen protokol temubual dan senerai semak pemerhatian. Populasi dan sampel kajian ini dipilih dari 20 rumah singgah di bandar Bandung, Jawa Barat, Indonesia. Kaedah persampelan yang digunakan ialah ”purposife sampling”, yakni dengan menentukan sampel sesuai dengan tujuan penyelidikan iaitu sampel temu bual pula n = 3 (pentadbir, tutor dan kanak-kanak jalanan) dipilih dari rumah singgah berlainan yang terdiri dari rumah singgah milik kerajaan dan NGO (Non Governmental Organization). Kajian ini mendapati bahawa program resosialisasi kanak-kanak jalanan di rumah singgah-rumah singgah di bandar Bandung masih terdapat beberapa kelemahan yang harus diatasi. Oleh itu, dalam usaha mencapai matlamat program resosialisasi kanak-kanak jalanan di rumah singgah, maka tindakan penambahbaikan secara bersepadu harus diambil oleh semua pihak yang terlibat.

Kata-kata kunci: kanak-kanak jalanan, program resosialisasi, rumah singgah, pelan penambahbaikan terhadap program.

About the Authors: Didin Saripudin, M.Si. ialah Pensyarah Kanan pada Jabatan Pendidikan Sejarah FPIPS Universiti Pendidikan Indonesia (UPI) di Bandung dan tengah sambung pengajian Doktor Falsafah pada Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM); dan Prof. Puan Seri Dr. Faridah Karim ialah Pensyarah pada Fakulti Pendidikan UKM Bangi, Selangor Darul Ehsan, Malaysia. Alamat emel mereka adalah: saripudinupi@yahoo.com dan farida@pkrisc.cc.ukm.my

How to cite this article? Saripudin, Didin & Faridah Karim. (2009). “Program Resosialisasi Kanak-kanak Jalanan di Rumah Singgah: Satu Penilaian” in SOSIOHUMANIKA: Jurnal Pendidikan Sains Sosial dan Kemanusiaan, Vol.2, No.2 [November], pp.181-196. Bandung, Indonesia: Minda Masagi Press, UNIPA Surabaya, and UMS Kota Kinabalu, Malaysia, ISSN 1979-0112.

Chronicle of article: Accepted (September 5, 2009); Revised (October 9, 2009); and Published (November 20, 2009).


Full Text:

PDF

References


Akhbar Suara Karya. Jakarta: 27 November 2006.

Amir Hasan. (2002). Penteorian Sosiologi dan Pendidikan. Tanjong Malim: Quantum Books.

Bogdan, R.C. & S.K. Biklen. (1992). Qualitative Research for Education: An Introduction to Theory & Methods. Boston: Allyn and Bacon Inc.

Depsos RI [Departemen Sosial Republik Indonesia]. (1999a). Pedoman Penyelenggaraan Pembinaan Anak Jalanan Melalui Rumah Singgah. Jakarta: Depsos RI.

Depsos RI [Departemen Sosial Republik Indonesia]. (1999b). Petunjuk Teknis dan Pelaksanaan Pembinaan Kesejahteraan Sosial Anak Terlantar. Jakarta: Direktorat KAKLU.

Depsos RI [Departemen Sosial Republik Indonesia]. (1999c). Petunjuk Teknis dan Pelaksanaan Pembinaan Kesejahteraan Sosial Anak Jalanan. Jakarta: Direktorat KAKLU.

Depsos RI [Departemen Sosial Republik Indonesia]. (1999d). Pedoman Pembinaan Kesejahteraan Sosial Anak Dini Usia. Jakarta: Direktorat KAKLU.

Depsos RI [Departemen Sosial Republik Indonesia] & YKAI [Yayasan Kesejahteraan Anak Indonesia]. (1999). Modul Pelatihan Pemberdayaan Anak Jalanan Melalui Rumah Singgah. Jakarta: Depsos RI dan YKAI.

Depsos RI [Departemen Sosial Republik Indonesia] & ADB [Asian Development Bank]. (1999). Citra Anak Indonesia. Jakarta: Depsos RI.

Dewi, E.A.S. (2004). ”Efektivitas Manajemen Sistem Pembinaan Anak Jalanan di Kota Bandung”. Tesis Master Pendidikan Tidak Diterbitkan. Bandung: Program Pascasarjana UPI [Universitas Pendidikan Indonesia].

Dinas Sosial Kota Bandung. (2006). Data Perkembangan Anak Jalanan di Kota Bandung. Bandung: Dinas Sosial Kota Bandung.

Ertanto, Kirik. (2003). “Anak Jalanan dan Subkultur: Sebuah Pemikiran Awal”. Tersedia dalam http://www.kunci.or.id/esai/misc/kirik_anak.htm [diakses di Bandung, Indonesia: 5 Januari 2007].

Horton, P.B. & C.L. Hunt. (1984). Sociology. New York: McGraw-Hill.

Ishak, M. (2000). ”Perkembangan Model Program Pendidikan Taruna Mandiri: Studi Terfokus pada Kehidupan Anak-anak Jalanan di Bandung”. Disertasi Doktor Tidak Diterbitkan. Bandung: Program Pascasarjana UPI [Universitas Pendidikan Indonesia].

Saripudin, Didin. (2005). Mobilitas dan Perubahan Sosial. Bandung: Masagi Foundation.

Silva, T.L. (1996). “Community Mobilization for the Protection and Rehabilitation of Street Children” dalam Proceedings International Conference on Street Children, hlm.5-18.

Soetarso. 2001. ”Pendekatan Keluarga dalam Pengentasan Anak Jalanan dan Anak Terlantar di Jawa Barat”. Kertas Kerja dalam Seminar Pengentasan Anak Jalanan dan Anak Terlantar di Jawa Barat, anjuran Dinas Sosial Propinsi Jawa Barat di Bandung, 9-10 September.

Sudrajat, T. (1998). ”Rumah Singgah Anak Jalanan: Suatu Praktek Pekerjaan Sosial”. Kertas Kerja pada Kongres dan Seminar Pekerja Sosial Profesional, anjuran Departemen Sosial RI di Jakarta, 20-23 Oktober.

Sugiarta, A.N. (2002). ”Profil Rumah Singgah dalam Menyiapkan Anak Jalanan yang Produktif dan Mandiri”. Tesis Master Pendidikan Tidak Diterbitkan. Bandung: Pascasarjana UPI [Universitas Pendidikan Indonesia].

UNDP [United Nations Development Programme] & Depsos RI [Departemen Sosial Republik Indonesia]. (1997). Pedoman Penyelenggaraan Rumah Singgah: Program Uji Coba Anak Jalanan di 7 Propinsi. Jakarta:UNDP dan Depsos RI.

UNICEF [United Nations for International Children and Education Fund]. (1997). “International Child Health” dalam A Digest of Current Information, VIII(1).




SOSIOHUMANIKA: Jurnal Pendidikan Sains Sosial dan Kemanusiaan is published by Minda Masagi Press. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Sharealike 4.0.