The Sources of Pollution in the Likas and Inanam River Basin in Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia

Abdul Munir Hafizy Ladoni

Abstract


ABSTRAK: Dasar pembangunan di Malaysia telah memberi kesan kepada perubahan sosial dan persekitaran yang pantas di Kota Kinabalu, Sabah. Jumlah penduduk yang meningkat secara berterusan, penerokaan daerah untuk kilang-kilang dan pembangunan infrastruktur lainnya telah memberi tekanan kepada alam sekitar. Perubahan yang begitu cepat terhadap pembangunan di bandaraya Kota Kinabalu juga telah memberikan kesan dan tekanan kepada lembangan di sungai Inanam dan Likas. Kualiti air di kedua-dua sungai ini sebanyak sedikit mengalami penurunan dan pencemaran. Demikian juga dengan luas tanah atau wilayah untuk pertanian sawah padi mengalami pengurangan. Lantaran itu diperlukan sesebuah kaedah dan teknik penderiaan yang jitu mengikut perspektif disiplin Geografi bagi mengenal pasti wilayah dan persekitaran yang berubah tersebut. Dalam kajian ini, Remote Sensing dan Sistem Maklumat Geografi telah digunakan untuk mengenalpasti jenis guna tanah dan kaitannya dengan kualiti air di kawasan tersebut. Kaedah konvensional untuk pengurusan lembangan, sama ada in-situ mahupun makmal, sangat mahal dari segi kos dan masa berbanding dengan penggunaan data Remote Sensing dan Sistem Maklumat Geografi. Satelit Remote Sensing mempunyai keupayaan dan kelebihan tersendiri, kerana ia boleh menyediakan data yang berulangan dari segi masa, murah dan liputan yang sangat luas. Dengan membangunkan data Remote Sensing sebagai sumber kajian, ianya juga mempunyai potensi yang cukup besar untuk memperolehi beberapa parameter air. Akhir sekali, ia dapat mengeluarkan hasil data baru melalui teknik Klasifikasi Tidak Terselia dan Klasifikasi Terselia untuk melihat dan menghasilkan peta guna tanah dan sumber-sumber pencemaran air di sungai Inanam dan Likas.

Kata-kata kunci: dasar pembangunan Malaysia, perubahan alam sekitar dan lembangan sungai Inanam dan Likas, serta Remote Sensing dan Sistem Maklumat Geografi.

About the Author: Abdul Munir Hafizy Ladoni, M.A. is a Senior Lecturer at the Geography Program, School of Social Sciences UMS (Malaysia University of Sabah). He earned his Master’s degree from University of Dundee UK (United Kingdom). He has expert in Remote Sensing and Image Processing. He has actively conducted in various research, one of his research is concerning on “A Comparative Study of Total Suspended Sediment in the Padas River Estuary Using Satellite Data and In-Situ Data” He has also written a book entitled Aplikasi Penderiaan Jauh dan Sistem Maklumat Geografi dalam Arkeologi Moden (Kota Kinabalu, Sabah: Penerbit UMS, 2007, co-author with Baszley Bee Basrah Bee). For academic purposes, he can be contacted via his office telephone number at: 0066-088320000 ext.1805 or e-mail: amladoni@ums.edu.my

How to cite this article? Ladoni, Abdul Munir Hafizy. (2009). “The Sources of Pollution in the Likas and Inanam River Basin in Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia” in SOSIOHUMANIKA: Jurnal Pendidikan Sains Sosial dan Kemanusiaan, Vol.2, No.1 [Mei], pp.89-106. Bandung, Indonesia: Minda Masagi Press, UPI Bandung, and UMS Kota Kinabalu, Malaysia, ISSN 1979-0112.

Chronicle of article: Accepted (March 29, 2009); Revised (April 30, 2009); and Published (May 20, 2009).


Full Text:

PDF

References


Department of Environment. (1990, 1994, 1995, 1997 and 1998). Environmental Quality Reports in Malaysia. Kuala Lumpur: Department of Environment.

Department of Statistics Malaysia. (1991). Population and Housing Census of Malaysia. Sabah: Department of Statistics Malaysia.

Department of Veterinary Services and Animal Industry. (1999). List of Livestock Farms in Kota Kinabalu District. Kota Kinabalu: n.p.

Environmental Conservation Department. (1999). Conservation of Environment (Prescribed Activities) Order 1999. Kuala Lumpur: Environmental Conservation Department.

Erdas-Imagine. (2002). Introduction to Imagine Version 8.5. United States of America: Erdas Inc.

ESRI [Environmental Systems Research Institute]. (1996). Understanding GIS: The ARC/INFO Method. Redlands, CA: Environmental Systems Research Institute.

Jensen, J.R. (1996). Introductory Digital Image Processing: A Remote Sensing Perspective. New Jersey: Prentice Hall, 2nd edition.

Kota Kinabalu City Hall. (1999). The Total of Squatter in the Kota Kinabalu City Hall Area in 1999. Kota Kinabalu, Sabah: KKCH.

Malaysian Centre for Remote Sensing. (2000). Satellite Data Thematic Mapper: West Coast of Sabah. Kuala Lumpur: n.p.

Muler-Karger, F.E. (1992). “Remote Sensing of Marine Pollution” in Marine Pollution Bulletin, 25, pp.54-60.

Wong Chui Feun. (2003). “Sistem Pengurusan Air Kumbahan oleh DBKK: Kajian Kes Kolam Pengoksidaan Kota Kinabalu”. Latihan Ilmiah. Kota Kinabalu: Universiti Malaysia Sabah.




SOSIOHUMANIKA: Jurnal Pendidikan Sains Sosial dan Kemanusiaan is published by Minda Masagi Press. This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Sharealike 4.0.