Arif Budiman dalam Pendidikan Bahasa Melayu di Singapura: Merungkai Konsep dan Pengertian Sosialnya

Azhar Ibrahim Alwee

Abstract


ABSTRAK: “Arif Budiman” adalah konsep yang berkenaan dengan menyemai dan membangun manusia Melayu Baru, menerusi pendidikan, yang memiliki ciri-ciri progresif sesuai dengan keperluaan masyarakat Melayu Singapura. Sebagai suatu gagasan idealisme, Arif Budiman adalah gabungan dua perkataan yang sememangnya sarat dengan makna dan tuntutan. “Arif” membawa erti sifat, sikap, dan ciri yang berhemah, didukungi oleh pemikiran yang berhikmah, teguh akalnya, ada kesantunan waktu berhujah, cerdas dan bijaksana, serta berimbang jalan pemikiran pada diri seseorang itu. Manakala “Budiman” adalah sifat seorang yang teguh akal budinya, berilmu pada kadar dan keperluan hidupnya, sensitif dan prihatin akan linkungannya, serta sedia berjasa dan berbakti pada masyarakat di sekelilingnya. Kertas kerja ini cuba menghuraikan dan mengenalpasti takrifan dan ciri-ciri umum daripada manusia Arif Budiman, dengan pelbagai peluang dan cabarannya dalam konteks pembangunan manusia Melayu Baru. Sepuluh garis besar yang mencirikan manusia Arif Budiman ini mungkin bersifat umum, tetapi ianya dirasakan boleh diterjemah dalam bentuk yang lebih konkrit; dan proporsi ciri-ciri ini bukanlah sesuatu yang tetap serta kepentingannya boleh diukurkan berdasarkan hierarki penilaian yang kita buat berikutnya. Sememangnya, kesedaran merancang dan membina manusia baru menerusi Arif Budiman adalah wajar, sudah sampai waktu, tanpa harus kita berlengah lagi. Hanya dengan kesedaran yang jitu ini dapat kita bangunkan dalam diri manusia Arif Budiman, insan yang memiliki idea kecemerlangan yang utuh, padu, dan konsisten.

KATA KUNCI: Konsep Arif Budiman, takrifan dan ciri-ciri umum, implikasi bagi pendidikan, serta manusia Melayu Baru.

===

About the Author: Azhar Ibrahim Alwee, Ph.D. ialah Pensyarah di Jabatan Pengajian Melayu, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan NUS (National University of Singapore). Alamat emel beliau adalah: mlsai@nus.edu.sg

How to cite this article? Alwee, Azhar Ibrahim. (2011). “Arif Budiman dalam Pendidikan Bahasa Melayu di Singapura: Merungkai Konsep dan Pengertian Sosialnya” in ATIKAN: Jurnal Kajian Pendidikan, Vol.1(2) Desember, pp.187-200. Bandung, Indonesia: Minda Masagi Press owned by ASPENSI in Bandung, ISSN 2088-1290.

Chronicle of the article: Accepted (October 15, 2011); Revised (November 16, 2011); and Published (December 15, 2011).


Full Text:

PDF

References


Achebe, Chinua. (1984). The Trouble with Nigeria. London: Heinemann Educational Books.

Alatas, Syed Hussein. (1972). Modernization and Social Change: Studies in Modernization, Religion, Social Change, and Development in South-East Asia. Sydney: Angus & Robertson.

Alatas, Syed Hussein. (1992). Intelektual Masyarakat Membangun. Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Alatas, Syed Hussein. (1996). The New Malay: His Role and Future. Singapore: AMP.

Alatas, Syed Hussein. (1999). The Meaning of Progress in Contemporary Education. Bangi, Malaysia: Siri Kertas Kerja, Jabatan Antropologi & Sosiologi UKM [Universiti Kebangsaan Malaysia].

Alatas, Syed Hussein. (2000). Cita Sempurna Warisan Sejarah. Bangi, Selangor: Penerbit UKM [Universiti Kebangsaan Malaysia].

Alatas, Syed Hussein. (2005). “Watak Tertawan di Negara Membangun” dalam Mohamed Daud Mohamed & Zabidah Yahya [ed]. Pascakolonialisme dalam Pemikiran Melayu. Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Al-Banna, Gamal. (2006). Doktrin Pluralisme dalam Al-Quran. Jakarta, Indonesia: Penerbit Menara.

Ali, A. Wahab. (1989). Imej Manusia dalam Sastera. Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Allport, Gordon W. (1954). The Nature of Prejudice: Reading. Mass., USA: Addison-Wesley Pub.Co.

Alwee, Azhar Ibrahim. (2006). “Wacana Melayu Baru: Antara Idealisme dan Perancangan”. Kertas Kerja disampaikan dalam Persidangan Antarabangsa Bahasa, Sastera, dan Kebudayaan Melayu III, Anjuran Institut Pendidikan Nasional, NTU pada 15-16 Julai 2006 di Hotel Meritus Mandarin, Singapura.

Freire, Paulo. (1984). Pendidikan sebagai Praktek Pembebasan. Jakarta: PT Gramedia, Terjemahan.

Fromm, Erich. (1960). Man for Himself: An Enquiry into the Psychology of Ethics. London: Routledge & K. Paul.

Fromm, Erich. (1971). “Individual and Social Origins of Neurosis” dalam C. Kluckhohn et al. [eds]. Personality in Nature, Society, and Culture. New York: Knopf.

Fromm, Erich. (1995). To Have or To Be? London: Abacus.

Gasset, Ortega Y. (1951). The Revolt of the Masses. London, UK: G. Allen & Unwin.

Gotz, Ignacio L. (1997). “On Spirituality and Teaching” dalam Philosophy of Education. Urbana, Ill: The Society.

Kleden, Ignas, Gunawan Mohamad & Taufik Abdullah [eds]. (1988). Kebudayaan sebagai Perjuangan: Perkenalan dengan Pemikiran S. Takdir Alisjahbana. Jakarta: PT Dian Rakyat.

Koutaissoss, E. (1953). “Soviet Education and the New Man” dalam Soviet Studies, Vol.V, No.2 [October], ms.103-137.

KPS [Kementerian Pendidikan Singapura]. (2005). Laporan Jawatankuasa Semakan Kurikulum dan Pedagogi Bahasa Melayu. Singapore: Kementerian Pendidikan Singapura, November.

Latiff Mohamed, Mohamed. (2007). “Melayu Baru” dalam Bila Rama-rama Patah Sayapnya. Singapura: Asas 50.

Lubis, Mochtar. (1981). Manusia Indonesia. Jakarta: Yayasan Idayu.

Maaruf, Shaharuddin. (1992). “Identiti Dahulu dan Sekarang” dalam majalah Dewan Masyarakat. Kuala Lumpur, Malaysia: Dewan Bahasa dan Pustaka, edisi Januari.

Maaruf, Shaharuddin. (1993). Konsep Wira dalam Masyarakat Melayu. Singapura: Pustaka Nasional.

Maaruf, Shaharuddin. (1995). “Materialism as an Ideology in Malay Literature” dalam Onh Jin Hui, Chan Kwok Bun & Chew Soon Beng [eds]. Crossing Borders: Transmigration in Asia Pacific. Singapore: Simon & Schuster.

Madjid, Nurcholish. (2003). Islam Agama Kemanusiaan. Jakarta, Indonesia: Penerbit Paramadina.

Mannheim, Karl. (1951). Freedom, Power, and Democratic Planning. London: Routledge & Kegan Paul, edited by Hans Gerth & Ernest K. Bramstedt.

Mannheim, Karl. (1952). Essays on the Sociology of Knowledge. London: Routledge & K. Paul.

Mannheim, Karl & W.A.C Stewart. (1964). An Introduction to the Sociology of Education. London: Routledge & Kegan Paul.

Mulkhan, Abdul Munir. (2005). “Kemanusiaan sebagai Inti Kesalehan” dalam Abdul Munir Mulkhan [ed]. Kesalehan Multikultural. Yogyakarta, Indonesia: Bentang Budaya.

Nicholson, R.A. (1976). The Idea of Personality in Sufism. Delhi: Idarah-i Adabiyat-i Delli.

Opotow, Susan. (1990). “Moral Exclusion and Injustice: An Introduction” dalam Journal of Social Issues, Vol.46, No.1.

Purple, David. (1989). The Moral and Spiritual Crisis in Education. New York: Bergin and Garvey.

Rahman, Fazlur. (1994). Major Themes of the Quran. Minneapolis, MN: Bibliotheca Islamica.

Rahmat, Hadijah. (1998). Sastera dan Manusia Melayu Baru: Kumpulan Esei dan Wawancara. Singapura: Persatuan Wartawan Melayu Singapura.

Rahmat, Hadijah. (2005). “Memibina Semula Rumah Budaya Melayu di Perkampungan Jagatraya: Visi Pendidikan Bahasa Melayu pada Tahap Selanjutnya”. Kertas Kerja dibentang dalam Seminar Kecermelangan Bahasa Melayu Tahap Selanjutnya, Anjuran Kementerian Pendidikan Singapura pada 24 September.

Ruscoe, Gordon C. (1975). “Moral Education in Revolutionary Society” dalam Theory into Practice, Vol.14, No.4 [October], ms.258-263.

Sani, Rustam A. (1992). Melayu Baru: Beberapa Persoalan Sosio-Budaya. Kuala Lumpur: Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa.

Soedjatmoko. (1997). “The Cultural Situation in Southeast Asia” dalam Nancy Chng [ed]. Questioning Development in Southeast Asia. Singapore: Select Books.

Sudin, Fashbir N. & M. Razali Agus. (2000). “Pembangunan Insan yang Dinamis” dalam Pembangunan dan Dinamika Masyarakat Malaysia. Kuala Lumpur: Utusan Publications.

Taib, Abdullah. (1992). “Pengukuhan Budaya dan Pembentukan Personaliti” dalam Kobkua S. Pian, Rohany Nasir & Mohammad Agus Yusuf [eds]. Dua Dekad Penyelidikan Sejarah, Bahasa, dan Kebudayaan. Bangi: Penerbit UKM [Universiti Kebangsaan Malaysia].

Wan Daud, Wan Nor. (1989). The Concept of Knowledge in Islam. London: Mansell.

Woldring. (1986). Karl Mannheim: The Development of His Thought. Assen, Maastricht: Von Gorcum.

Zinn, Howard. (1970). The Politics of History. Boston, USA: Beacon Press.